nota dahi


Aku kembali yaw!

Hari Mencari Tuhan 2

terasa seperti arus listrik merenjat saraf. aku lihat rupanya jemari doktor tersentuh jemari aku. buat aku terkejut.terenjat. sedikit terencat fikiran.

minumlah air itu, moga dengannya kamu tenang.

aku akur. suaranya makin lunak. aku makin hilang gelisah. lalu gelas kosong itu aku letak di meja kopi walaupun aku mahu sekali memberi ke tangan doktor. biarlah nanti disebut galak pula. aku betulkan duduk. sedikit tegak.

dalam nafas aku hirup. panjang balas helaan aku.

okey, sekarang sudah sedikit lapang, kan?

Angguk.

iya, doc.

sekarang pejam mata kamu. biarkan minda kamu terbang bebas. jangan disekat. jangan fokus. biar ia lepas bebas...

aku tutup mata. aku nampak langit yang biru. aku nampak awan-awan tompok seperti gula-gula kapas yang baru dibuat.

doktor suruh aku tarik nafas dengan panjang, sehingga aku mencapai rileks. aku dapat rasa tubuh aku makin melonggar ototnya. jantung berdegup semakin perlahan. dapat aku rasa aliran darah di kepala tadi beransur lenyap sakitnya. tubuh aku makin dingin. aku rasa nyaman!

biarkan diri kamu hanyut dalam arus yang kamu cipta sendiri dalam minda...

aku nampak sepadang daisy. kuning terbuai-buai dan disebaliknya rumput hijau. aku sedut nafas.
wangi.

wangi seperti perfume. baunya maskulin tapi ada sedikit lembut. aku suka. mungkin vanilla. ya, vanilla. aku terus hanyut dalam minda.

sudah sedia bertemu Tuhan?

iya doc, sudah.

tangan aku rasa hangat. renjatan listrik itu aku rasa lagi. kali ini bukan sesaat seperti tadi. kali ini lama. dan lebih kuat. kali ini sepertinya dada aku hampir pecah.

dan aku terasa bibir aku dikucup.

...



-tammat-



No comments:

Pembaca Setia