nota dahi


Aku kembali yaw!

Info Trafik


Kalau nak diikutkan, Tiara masih baru sangat dalam dunia penyiaran radio ni. Oleh sebab itu juga, kerja dia dari pagi ke petang dan membawa ke malam ialah dengan membaca info trafik. Kau tahu, yang kau selalu dengar mengulang skrip biasa "Kesesakan berlaku di jalan-jalan utama menghala ke bandaraya..." dan sesekali "..info yang baru kami terima, sebuah kemalangan membabitkan kenderaan jenis A dan jenis B yang menyebabkan pokok hikmat tempat pemujaan agama XX patah dua.."

 Tapi Tiara tak pernah bosan. Bekerja begini buat dia rasa diperlukan. Buat dia rasa penting. Bayangkan jika sehari tiada suara lunak Tiara membaca info trafik, dia diganti dengan suara DJ yang suka bergurau senda menyebabkan orang naik menyampah.

Pada suatu malam, Tiara dapat berita opahnya sakit di Ipoh. Emak dan ayahnya sudah berada di Ipoh, hanya menunggu Tiara sampai saja. Tiara terpaksa lupakan hasrat membaca info trafik jam 11 malam. Atas tiket imerjensi, dia dibenarkan bergegas pulang ke kampung dalam pukul 10 malam.

Ibu, ayah dan opah yang sebenarnya terlantar sakit gastrik itu menunggu Tiara di rumah. Sambil itu mereka dengar radio yang menyiarkan suara Tiara sewaktu info trafik. Tepat jam 11 malam, suara Tiara ke udara.

"Info trafik bersama saya Tiara. Trafik di lebuhraya PLUS di kilometer 50 menghala ke Ipoh perlahan. Dilaporkan terdapat satu kemalangan maut membabitkan penyampai radio ini. Kereta Viva yang sudah dua bulan terlepas bayar itu bertembung dengan sebuah lori yang tidak membayar cukai.

Mangsa, Tiara Taher mati serta-merta di tempat kejadian. Soalannya, kalau Tiara dah mati, YANG TENGAH BACA INFO TRAFIK NI SIAPA? HAAAAAHHAHAHAHAAAAHAHAHAAAAAHHAAAAAAAA...."

Keesokan pagi, hebohlah satu negara tentang penyampai info trafik yang memberi teka-teki. 

Tammat.

No comments:

Pembaca Setia